Sunday 29 April 2012

AYANG SAYANG KAMU



Tak tahu la kenapa hari ni teringat sangat kat arwah Baba Hassan & arwah Abg Fandi... Dah berape tahun diaorang meninggalkan saya tapi saya tak akan sekali kali melupakan diaorang... Mereka adalah dikalangan insan2 yang saya sayang... (Baba ini bukan ayah kandung saya tapi panggilan saya kepada beliau adalah baba & biar la ianya menjadi rahsia kenapa saya memanggilnya baba, cukup la sekadar kami sekeluarga sahaja yang mengetahuinya)


Arwah Baba meninggal pada tahun 1993 @ 1994 kalau tak silap bulan October... Arwah meninggal dalam keadaan yang sangat tragis... Beliau dibunuh dengan kejam & tidak berperikemanuasiaan... Motif pembunuhan tidak pasti... Dengarnya yang membunuh beliau adalah kawan baik beliau sendiri... Tapi sampai sekarang pembunuh masih belum ditangkap & kes tersebut telah pun ditutupkan.... Ayang harap baba tenang DISANA & pastinya pembunuhnya tersebut akan hidup & mati dengan tidak aman... Amin...


Arwah Abg Fandi pula meninggal pada tahun berikutnya kalau tak silap April... Arwah abg meninggal kerana van yang dibawanya tayar meletup & terbabas di Simpang Renggam... Di dalam van ada 8 orang & 4 orang meninggal serta 4 orang lagi masih hidup... Ada diantaranya hanya mengalami kecederaan ringan sahaja... Arwah abg memandu van tersebut & tunangnya duduk di sebelah.. Arwah abg meninggal di tempat kejadian kerana mengalami kecederaan teruk akibat terpelanting jauh & tunangnya meninggal dalam perjalanan ke hospital...


Dulu kami tinggal di Johor tetapi memandangkan masa arwah meninggal sama masa dengan jiran kami yang mengadakan kenduri kahwin jadi baba saya mengambil keputusan untuk tidak mengganggu majlis jiran tersebut & mengebumikan arwah abg di Melaka iaitu kampung mak... Selepas kehilangan arwah abg, fikiran mak jadi tak menentu... Mak seakan2 hilanng keyakinan sedangkan masa tu kami 3 beradik masa kecil.. Saya masih disekolah rendah... Mak selalu berulang-allik ke Melaka & meninggalkan kami... Akhirnya kami semua berpindah ke Melaka agar senang mak nak menziarahi kubur arwah abg...


Masa tu saya masih kecil & tidak tahu apa itu kematian & hidup di alam lain... Abg adalah abg yang paling saya sayang... Arwah sangat memanjakan saya... Pada mulanya saya tidak perasan akan ketiadaannya tapi lama2 bila "sayang" itu tidak ada baru saya tahu yang arwah telah meninggalkan saya buat selama2nya... Saya sangat menyayangi arwah... Sampai sekarang saya masih merasai kehilangannya.. Saya selalu berfikir jika arwah ada masa ini pasti segala yang buruk tidak akan berlaku & pasti arwah akan menjaga saya sebaik2nya...


"Maafkan ayg kerana lama tidak menziarahi kubur abg.. Bukan ayg lupa pada abg, ayg selalu mensedekahkan AL-FATIHAH buat abg, baba serta semua umat islam yang sudah menemui ALLAH... Mana mungkin ayg akan lupakan abg... Sampai ayg mati sekali pun abg tetap dihati ayg..."









Jam peninggalan arwah abg Fandi.. Sampai sekarang jam ini masih elok & saya menyimpannya sebagai kenangan.. "Terima kasih mak kerana memberinya pada Ayg.."

No comments:

Post a Comment