Saturday 23 February 2013

PUTRI NUR KHAIRANY


11.2.2013

4.30am - Terasa sakit sikit2 macam sengugut tapi jap sakit jap ok dan kluar tanda lendih + darah. Tahan sakit sampai sakit betul2 baru nak pergi Hospital. Malas nak masuk hospital lama2 sebab kesian kan Putri Nur Suhaily.

11.30am - Keluar lagi lendih + darah dan makin sakit. Confirm "jalan" dah buka cuma tak tahu berapa je. Ajak Syah balik Bukit Beruang dulu sebab mak cakap hari ni nak masak nasi lemak makan ramai2 dengan keluarga Kak Sue lepas tu baru gi Hospital. Otw ke Bukit Beruang Kak Tini kata nak beli kek untuk celebrate bday Kak Sue. Ok la tapi kena cepat la sebab dah makin sakit dah.

2.00pm - Sampai Hospital. Tak sempat pun tunggu kak Tini balik bawa kek & pendek cerita tak dapat pun join diaorang celebrate bday Kak Sue. Doctor cek "jalan" dah buka 4". Cek jantung baby semua ok.  Terus diaorang hantar ke wad bersalin.

3.00pm - Doctor cek "jalan" dah buka 6". Sakit memang sakit tapi on off la sakit tu. Masa kat wad bersalin pun Doctor masih cek jantung baby. Boleh plak orang tengah sakit dia nak kita mengiring ke kiri, katanya jantung baby mendatar je, baby tido jadi nak kena kejutkan
. Bukan tak nak mengiring ke kiri tapi lebih selesa ke kanan. 

3.30pm - Doctor cek "jalan" dah buka sepenuhnya jadi dia suruh teran keluarkan baby. Teran bape kali kepala baby dah keluar. Alhamdullillah. Macam tak caye je. Doctor suruh teran lagi sebab bahu dia tak lepas. Teran 2 3 kali baby pun kluar tepat jam 3.44pm.

3.44pm - Baby kluar berat 2.8kg. Baby kluar je dia bukan nangis tapi batuk "uhuk uhuk uhuk"... Ha3!! comel sangat masa dengar tu. Ye la masa tengah tunggu hari tu saya batuk. Nurse suruh tengok jantina baby (pompuan). Tak pe la dapat 2 orang Putri janji semuanya selamat. Nurse bagi baby kat suami untuk azan kan. Saya plak kat dalam ingat baby dah kluar dah selamat. Skali dia korek2 lagi katanya uri tertinggal kat dalam. Pergh punya la sakit. Uri dah kluar dia korek2 tekan2 lagi bagi darah beku kluar. Masa tu hanya ALLAH je yang tahu betapa sakitnya. Dah tu dia jahit plak kat "bawah", yang best nya siap berbual lagi tu ngan kawan dia. Kali ni jahit memang terasa sakit giler. Sampai cakap kat dia dah la tu tak payah jahit. Ha3!!!

4.30pm - Semua dah siap. Diaorang bagi suami masuk bilik bersalin temankan isteri sekejap sementara nak tolak ke wad. Masa ni saya penat sangat2 nak tido mana taknya dah la sebelum "berperang" makan sikit lepas tu sakit kena "korek" kena jahit lagi. 

5.15pm - Diaorang bagi saya menyusu kan baby, katanya baby dah haus sampai hisap2 jari. Masa baby mula menyusu saya rasa semua sakit yang saya lalui tadi semuanya lenyap. YA ALLAH betapa saya bersyukur berpeluang menyusu kan anakku YA ALLAH. (Masa Putri Nur Suhaily saya tak berpeluang meyusu kan dia sebab dia tak nak menyusu badan. Saya pam susu masuk dalam botol bagi dia)

6.00pm - Masuk wad. Semua keluarga dah menunggu saya & baby. Bila nampak Putri saya jadi sedih. Rasanya belum puas dia bermanja dengan saya tiba2 dah dapat adik. Apa pun ni rezeki ALLAH. Sampai wad nurse kat sana plak cek "bawah". Sekali tengok darah beku saya masih ada lagi. Lagi skali kena tekan korek semua. YA ALLAH betapa sakitnya menjadi seorang Ibu ni kan. Patut la ALLAH letak syurga itu dibawah telapak kaki Ibu. Mana taknya masa nak melahirkan Ibu berperang dengan nyawa.





Lepas 3 jam kluar, Khairany putih sangat. Semua macam tak caye je. He3!!






Sekarang makin gelap. Ha3!!!


Putri Nur Khairany (Cahaya Kebaikanku / Kebahagianku)

No comments:

Post a Comment