Tuesday 11 September 2012

AYG SAYANG BABA



Semalam Mak bagitahu yang Baba ada bagitahu Mak yang Baba penat & dah rasa lain sekarang, dah tak lama lagi dalam tahun ni juga Baba akan "pergi".... Tak semena2 air mata ni pun mula lah mengalir... Saya tak dapat bayangkan hidup saya nanti tanpa Baba... Walaupun berjauhan saya tak pernah rasa yang Baba jauh dengan saya... Hari2 kitaorang akan SMS tanya khabar... Skali skala saya akan called Baba tapi biasanya Baba akan cakap jap je, agaknya tak larat nak pegang HP lama2...

Baba memang tak kuat sangat sebab tahun 2005 Baba kena stroke... Puas kitaorang berubat, tapi ALLAH sayang Baba jadi alhamdullillah lepas 2 tahun Baba dah boleh jalan macam biasa walaupun tak sekuat dulu... Baba memang seorang yang kuat semangat... Bayangkan lah sebelum dia betul2 tak boleh bergerak Baba masih bawa motor balik rumah.... Masa tu Baba dah rasa lemah sebelah kanan tapi gagahkan juga bawa motor sampai rumah... Sampai je rumah Baba tersandar kat kerusi kata tak boleh bergerak...

Baba didik kami dengan baik & lengkap didikan sebagai manusia (cuma anak2 je yang tak tahu nak menghargai) walaupun berkerja hanya sebagai tukang masak... Bayangkan la gaji sikit je pun tapi masih mampu bagi anak2 pelajaran yang cukup... Tingkatan 4 saya dah ada lesen motor dah... Tingkatan 5 dah ada motor sendiri... Motor EX-5 ok... He3!!! Kan dah cakap Baba memang baik... Masa tu saya complaint sebab leceh la S.M.T.M.T susah tau nak dapat bas... Dah la balik sekolah tengah hari, panas tau... Kadang2 Baba datang ambil kat sekolah lepas tu kelam kabut gi kerja, ye la lunch hour kan busy... Tak pun kadang2 saya hantar Baba kat keje lepas tu bawa la motor balik, petang ambil la balik Baba kat kerja... :-)

Ingat lagi masa mula2 belajar bawa motor kat belakang rumah sekali terperah minyak habis accident... Bawa sendiri plak tu tak ada orang tengokkan... Saya melecet kat kaki & tangan tapi motor agak teruk la... Takut Baba mesti marahkan, lari la masuk bilik menangis tapi Baba datang tengok luka & katanya motor boleh baiki tapi anak tak ada penggantinya... Walaupun motor tu motor buruk je tapi Baba sayang motor tu & rasa bersalah juga ye la kita bukan orang senang tapi saya suka2 je tak berhati2... Nak repair motor pakai duit bukan daun...

Saya memang rapat & manja dengan Baba & Mak, mungkin sebab saya yang bongsu kot... Sampai dah kahwin ni pun tak kisah kalau balik sekali skala tido dengan Baba & Mak... Memang dari kecik kalau ada orang datang rumah saya akan tido dengan Baba... Baba juga yang tukarkan pampers/ lampin saya bila Baba ada kat rumah... Yang kelakarnya sampai dah sekolah rendah pun masih berlampin... Ha3!!! Bukan tu je hisap susu dalam botol pun ye juga... Hi3!!!

Baba tak pernah marah anak2 dia, selalu bagi kebebasan pada anak2... Tegur dengan cara yang lembut... Cuba sedaya upaya tunaikan permintaan anak2... Dulu masa kecik Ayang pernah lari dari rumah dari JB Ke Melaka rumah Mami sebab kecil hati dengan Mak, Baba yang datang pujuk Ayang balik... Sikit pun Baba tak marah Ayang... Bila balik rumah Mak marah sangat tapi Baba tenangkan Mak... Baba didik anak2 dengan penuh kelembutan & kelembutan tu la yang menjadikan kita sentiasa beringat sebelum melakukan sesuatu...

Ayang sayang Baba.. Ayang doakan semoga Baba panjang umur... Kalau boleh biarlah Ayang yang pergi dulu supaya Baba boleh tolong Ayang jagakan anak2 Ayang nanti.. Ayang yakin Baba boleh besarkan diaorang dengan penuh kasih sayang macamana Baba besarkan Ayang... Kalau yang ke2 ni lelaki Baba boleh jadikan dia iman macam Baba... Walaupun kita miskin tapi semua orang respect Baba sebabkan akhlak Baba yang sangat mulia... Baba tak pernah marah & cari gaduh dengan orang walaupun orang tu sakitkan hati Baba... Baba seorang yang sangat penyabar.. Baba boleh jaga Putri & jadikan dia anak yang solehah... Putri pun sayang sangat kat Baba... Dia tahu Atok dia seorang yang sangat baik hati...

Banyak rasanya Ayang nak tulis pasal Baba tapi rasanya cukup la sampai sini dulu... Apapun Ayang doakan semoga Baba sentiasa sihat... Maafkan Ayang kalau ada yang melukakan hati Baba... Ayang tahu Baba kecil hati dengan kitaorang tapi Baba tak cakapkan... Percayalah kalau Ayang mampu Ayang akan bagi segala kesenangan yang kita tak dapat miliki sebelumnya... Ayang sayang Baba sangat2... 

No comments:

Post a Comment